Telesni tipi

Avtor: 4. junij, 2019 Članki
Ste se kdaj vprašali, zakaj lahko vaša prijateljica da v usta kar ji paše, pa se pri tem ne bo zredila niti grama, vam pa se čokolada “obesi” na stegna že samo, ko jo pogledate? 😀
 
Ljudje smo si različni 💯
Na obliko telesa lahko vplivajo geni, metabolizem, delovanje hormonov, prehrana, vadba,…
Ne glede na spol, starost in kondicijo, lahko pri posamezniku ugotavljamo, kaj je najbolj optimalen način njegove vadbe in prehrane, skozi klasifikacijo telesnih tipov.
 
Glede na telesne značilnosti, je William Sheldonase ljudi razdelil v tri telesne tipe:
ektomorfni tip
endomorfni tip
mezomorfni tip
  • EKTOMORFNI TIP
🔹 Ektomorf je suhljati tip – maratonec. Malo mišične mase, malo maščob. Za ta tip telesa so značilne bolj drobne kosti, ozka ramena in ozki boki ter majhne prsi.
🔹 Po navadi ima hitrejši metabolizem (visok NEATnon exercise activity thermogenesis – poraba energije za vsakodnevne aktivnosti).
🔹 Bolje se odziva na Ogljikove Hidrate v prehrani.
🔹 Za njih je predlagano razmerje makrohranil: 25% B; 55% OH; 20% M
🔹 Pri vadbi naj bi se osredotočali na pridobivanje mišične mase in moči, kardiovadba pa naj bo nizko intenzivna, maksimalno dvakrat na teden.
  • ENDOMORFNI TIP
🔹 Endomorfni tip je okrogel, čokat tip – sum borec na primer. Zanj so značilna široka ramena, široki boki. Telo deluje mehko, okroglo in telesna teža je povečana.
🔹 Hitro se zredijo in počasneje izgubljajo kilograme.
🔹 Praviloma ima počasnejšo presnovo (aktivnost simpatičnega živčevja) in slabši odziv na večje količine OH.
🔹 Predlagano razmerje makrohranil: 35% B; 25% OH; 40% M
🔹 Cilj vadbe naj bo izgorevanje maščob s kardiovdbo, seveda pa ne gre zanemariti tudi vadbe za pridobivanje mišične mase.
🔹 Skrajni endomorfi so praviloma neaktivni. Ne vidimo pogosto oseb, ki bi s 30 kg preveč in 40 % telesne maščobe redno vadili 2 uri dnevno ali tekli maraton.
🔹 Njihova tkiva in celice slabše izkoriščajo gorivo v prehrani (M in OH) za energijo. Raje jih skladiščijo v zalogo.
  • MEZOMORFNI TIP
🔹 Je atlet, mišičnjak – šprinter. Skladno telo obdržijo z relativno malo vadbe in ne dajo takšen fokus na prehrano. Prepoznamo jih po širokih ramenih in ozkih bokih.
🔹 Hitro pridobijo mišično maso in izgubijo maščobno tkivo. Ustreza jim uravnotežena prehrana.
🔹 Dobro se razume tako z maščobami, kot z ogljikovimi hidrati. Zlahka pridobi mišično maso ali shujša.
🔹 Predlagano razmerje makrohranil: 30% B; 40% OH; 30% M
🔹 Vadba naj bo čim bolj raznolika
Ljudje smo praviloma mešanica dveh, med katerimi eden prevladuje.
Te predstavljene smernice so plod opazovanj, pričevanj – vendar so se do sedaj vedno pokazale kot uporabna začetna točka pri oblikovanju prehrane.
Z napredkom lahko posameznik napreduje, preide v drugi tip.
Potrebna je le predanost in vztrajnost 💪😉
*Vir: FZS, Priročnik za usposabljanje strokovnih kadrov, 2017
*Vir: Siol.net

Pusti sporočilo